RAMA TO THE RESCUE - SCHOOL STUFFS 36GARH
RAMA TO THE RESCUE - SCHOOL STUFFS 36GARH

RAMA TO THE RESCUE

“RAMA TO THE RESCUE” , a graphic story from Poorvi Class 6, is a perfect example. The tale shows how quick thinking and presence of mind can save us even in dangerous situations. When Rama and his wife face the fear of a thief entering their home, Rama does not panic. Instead, he uses his intelligence and cleverly calls for help, scaring the thief away.

Stories are not just a source of fun, they also carry powerful lessons for our daily lives. This story reminds children that real courage does not always come from strength, but from staying calm and using the mind wisely. It encourages them to think before they act, especially in times of trouble. Simple yet powerful, “Rama to the Rescue” leaves readers with the message that wisdom and confidence can defeat fear and danger.

'' LET US DO "

Let us do these activities before we read.

I. Identify the following people. How do they help us when we are in trouble?

RAMA TO THE RESCUE1 - SCHOOL STUFFS 36GARH

The people pictured are a policewoman (or police officer), a doctor and a firefighter.

  • Policewoman/Police Officer: They maintain law and order, investigate crimes, and help us when we face danger or need help with a legal or safety issue .

  • Doctor: They provide medical treatment, diagnose illnesses, and help us when we are sick or injured.

  • Firefighters: They help us by putting out fires and rescuing people who are trapped in dangerous situations.

II. Choose the correct option to complete the sentence.

The word ‘rescue’ means to ______________________.
1. make fun of someone
2. save someone
3. ask someone for help

ANSWER : 2. Save Someone.

III. Work in pairs: Put a tick mark at the end of the phrases describing those who need to be rescued.

The phrases describing those who need to be rescued are:

  1. A man stuck in a building on fire. ☑

  2. A woman buying vegetables in the market.

  3. A dog who has hurt its leg. ☑

  4. A tree being cut down in a forest. ☑

IV. The policeman in the story you are about to read is called the kotwal. Some people call him thaanedar. What do you call a policeman in your language?

In Hindi, a policeman is commonly called ” पुलिसवाला”, “थानेदार”, “सिपाही”, “थाना प्रभारी”. (Thaanedar).

In other languages, it might have different names. For example:

In Tamil: ” காவலர்” (Kaavalaar)

In Telugu: ” పోల” (Police)

In Kannada: ” ಪೊಲೀ” (Police)

In Bengali: ” পুলিশ” (Police)

V. Imagine you are alone at home and you face a problem. Answer the following questions and share your answers with your teacher and clasmates.

1. Will you solve the problem yourself or wait for someone to help you?

Answer : I will try to solve the problem myself first, but if it’s too big, I’ll call for help.

2. How will you deal with the problem? Give a reason.
(i) Be worried about the problem and give up.
(ii) Feel angry that only you have the problem.
(iii) Think quickly about ways to solve the problem.

Answer : (iii) Think quickly about ways to solve the problem, because thinking quickly helps us to find a smart and immediate solution to get out of trouble safely.

LET US READ

HINDI SUMMARY OF THE STORY

एक गाँव में एक मेहनती जोड़ा रहता था। एक रात, जब पति दिन भर की कड़ी मेहनत के बाद सो रहा था, तो पत्नी बिस्तर पर बैठी अपना भोजन समाप्त कर रही थी।

पति ने जम्हाई ली और कहा, “ओह! कितना थका देने वाला दिन था! मुझे बहुत नींद आ रही है।”

तभी पत्नी को एक हल्की-सी आवाज़ सुनाई दी। वह चौंक गई और अपने पति को चुप रहने का इशारा करते हुए बोली, “श्शश! सुनो!”

पति घबराकर उठ बैठा। उसे भी अब कुछ खड़खड़ाहट सुनाई दे रही थी। वह बोला, “कोई अंदर आने की कोशिश कर रहा है।”

पत्नी ने फुसफुसाते हुए कहा, “मुझे लगता है कि वह पहले ही अंदर आ चुका है… आवाज़ बंद हो गई है।”

पति डर के मारे अपने कम्बल में दुबक गया और बोला, “लेट जाओ… देखो मत! यह ज़रूर कोई चोर है। उसे किसी तरह गाँव के कोतवाल राम को चकमा देकर अंदर आना पड़ा होगा।”

चोर, जो दीवार में सेंध लगाकर (hole dug into the wall) घर में दाखिल हो चुका था, पास ही में छिपकर उनकी बातें सुन रहा था। उसने सोचा, ‘ये लोग पैसे कहाँ रखते होंगे?’

पति-पत्नी ने समझदारी दिखाते हुए धीरे-धीरे बात करना शुरू किया ताकि चोर को लगे कि वे सो नहीं रहे हैं, बल्कि किसी और विषय पर बात कर रहे हैं। 

पत्नी ने धीरे से पूछा, “हमें अपने होने वाले बच्चे का क्या नाम रखना चाहिए?” पति ने फुसफुसाते हुए जवाब दिया, “अगर वह लड़का हुआ, तो हम उसे राम कहेंगे।”

पत्नी को यह नाम पसंद आया। उसने कहा, “राम? हाँ… यह अच्छा नाम है।”

पति ने अपनी योजना आगे बढ़ाते हुए कहा, “जब वह घर में होगा, तो मैं उसे धीरे से पुकारूँगा, ‘राम! राम!'” पत्नी ने पूछा, “लेकिन अगर वह आँगन में हुआ तो?” पति ने कहा, “तो मैं थोड़ी ज़ोर से चिल्लाऊँगा, ‘राम, राम!'” पत्नी बोली, “और अगर वह घर या आँगन में नहीं, बल्कि गली में हुआ तो?” पति ने मुस्कुराया और कहा, “ओह, तब मैं बहुत ज़ोर से आवाज़ दूँगा… ‘राऽऽम! राऽऽम!'”

चोर, जो सारी बातें सुन रहा था, मन ही मन झुंझला रहा था, “काश ये लोग यह बेवकूफी भरा खेल बंद करके अपने पैसों की बात करते! या कम से कम सो तो जाते!”

पत्नी ने योजना के अनुसार अपनी पूरी ताकत से चिल्लाया: “राऽऽम! राऽऽम!”

गाँव का कोतवाल, जिसका नाम राम था, वह अपनी नियमित गश्त पर था। जब उसने इतनी ज़ोर से अपना नाम पुकारे जाने की आवाज़ सुनी, तो वह तुरंत उसी घर की ओर भागा।

कोतवाल ने देखा कि दीवार में सेंध लगी हुई है। उसने सोचा, “ओह, ओह! किसी चोर ने इस घर में सेंध लगाई है।”

जैसे ही वह घर के अंदर घुसा, उसने देखा कि एक अधेड़ आदमी (चोर) खड़ा है। कोतवाल ने उसे पकड़ लिया और चिल्लाया, “तुम्हें गिरफ्तार किया जाता है!”

पति-पत्नी, जो अभी भी बिस्तर में थे, खुशी से उछल पड़े। पति बोला, “यह राम है! उसने हमें सुन लिया!” पत्नी ने कहा, “योजना काम कर गई! हम बच गए!”

इस प्रकार, उस जोड़े ने अपनी सूझबूझ (presence of mind) का इस्तेमाल करके खुद को लुटने से बचा लिया।

LET US DISCUSS

Circle the odd one.

  1. The characters are: husband, wife, children

  2. Who entered the house? guest, robber, Kotwal

Write whether True or False.

  1. The man tells his plan to his wife.  True

  2. The thief wants to know where they kept their jewels.  False

  1. Along with your classmates, call out the name ‘Rama’— softly, loudly and very loudly.

  2. What do you think will happen next in the story?

“The Kotwal – Rama, will hear the very loud call and come to the house, where he will find and arrest the thief.”

I. Work in pairs to match the words in Column A with the meanings in Column B. Check your answers by sharing them with your teacher and classmates.

Column A

Column B

ANSWER

1. wonder

(i) (a) in place of someone or something

 (f) a feeling of surprise

2. yard

 (ii) carefully

(c) an area outside a building

3. chatter

(iii) an area outside a building

(d) talk for a long time about unimportant things

4. instead

(iv) talk for a long time about unimportant things

(a) in place of someone or something

5. closely

 (v) maybe

(b) carefully

6. perhaps

(vi) a feeling of surprise

(e) maybe

LET US THIN AND REFLECT

3 Comments

Leave a Reply